Ontdek welke effectieve maatregelen en technieken bijdragen aan de bescherming van mensen en openbare ruimtes tegen bedreigingen met voertuigen.
Veiligheid begint met slimme oplossingen.
In meerdere steden worden betonblokken gebruikt als wegafzetting om vrachtwagens tegen te houden die voornemens zijn een aanslag te plegen. Deze blokken houden echter niet altijd een vrachtwagen tegen. De Tijd publiceerde een video, waarin te zien is hoe een vrachtwagen met 50 kilometer per uur op de betonnen versperring afrijdt. De vrachtwagen rijdt in op twee betonnen blokken met elk een gewicht van 2,4 ton, de vrachtwagen werd hierbij enkel licht beschadigd en moest door een muur gestopt worden. Mobiele betonblokken blijken niet altijd bestand tegen vrachtwagens die er tegenaan rammen.
Andere nadelen van het inzetten van betonblokken zijn:
De crash test die uitgevoerd is op de betonnen blokken is conform M30 classificatie (lees hieronder meer over deze classificatie). Een gelijksoortige test is gedaan met de FAAC JS 80 HA Bollard, waarbij één bollard een vrachtwagen tegenhoudt. In onderstaande video rijdt de 6.800 kg zware vrachtwagen met 50 km/uur tegen de bollard.
In de video is te zien dat de vrachtwagen geen enkele kans van slagen heeft.
Een bollard, wij noemen deze ook wel een verkeerscontrolepaal of verzinkbare paal, kan worden toegepast om doorgangen af te sluiten voor voertuigen. Het voordeel van een bollard is dat deze doorgangen toegankelijk blijven voor voetgangers en fietsers. Wil je dat doorgangen ook voor enkele voertuigen toegankelijk blijven, dan kan een automatisch verzinkbare bollard geplaatst worden. Deze verzinkbare verkeerscontrolepaal kan op bepaalde tijden, voor bepaalde voortuigen en/of door bepaalde sensoren omlaag of omhoog gestuurd worden. Door gebruik van verschillende beveiligde sensoren kan een makkelijke toegang gerealiseerd worden voor bijvoorbeeld noodhulpdiensten. Ideaal geschikt voor binnensteden!
Naast anti-terreur verkeerscontrolepalen zijn ook andere typen verzinkbare palen verkrijgbaar. Voor minder kwetsbare gebieden voldoen kleinere bollards en is een zware classificatie zoals de anti-terreur versie niet noodzakelijk. Daarnaast zijn er ook vaste uitvoeringen verkrijgbaar en modellen die handmatig te verzinken zijn. Door meerdere typen bollards te combineren kan een mooi samenhangend esthetisch straatbeeld gemaakt worden.